Wat Sila At Phu Phra (วัดศิลาอาสน์ ภูพระ) ligt op een lage heuvel, Phu Phra genoemd, in Na Siao, Mueang Chaiyaphum District, provincie Chaiyaphum. Het is helemaal geen klassieke tempel met een Wihaan, Ubosot en een pagode. Wat Sila At heeft enkel twee grote stenen blokken waar boeddha beelden zijn uitgekapt. Een aantal jaar geleden is er een dak over geplaatst om de kunstwerken te beschermen. Op dit moment is er ook een Wihaan in aanbouw, deze zal over een jaar of zo volledig klaar zijn.
De boeddha beelden dateren ergens uit de 11e of 12e eeuw. Een precieze datum is nergens terug gevonden. Overlevering bij de lokale bevolking zegt dat de beelden er al honderden jaren aanwezig zijn.
He beeld op de linker rots word door de lokale mensen gewoon de grote boeddha genoemd. De zeven beelden op de rechter rots zijn zijn discipelen. De grote boeddha is in een vrij zeldzame houding uitgevoerd. Normaal zit de Boeddha met zijn rechtervoet op zijn linkerbeen, en met de rechterhand raakt hij de grond aan. De linkervoet ligt onder het rechterbeen. Bij deze uitvoering ligt de rechtervoet op het linkerbeen, en de linkervoet ligt op het rechterbeen. Beide voeten liggen plat. Het is nu niet de rechterhand die de grond aanraakt, maar wel de linkerhand.
De zeven boeddha’s op de andere rots zijn wel in normale houdingen uit de steen gekapt.
Achter deze muur schuilt een waterput. Het water in de put word als heilig beschouwd.
Boeddha zijn voetafdruk.
Op een honderdtal meter van de boeddha’s ligt er op de rotsbodem een voetafdruk van de Boeddha. Meestal worden deze afdrukken bijgewerkt met cement, en mooi goud geschilderd. Bij deze is er helemaal niks veranderd of geschilderd. Het water dat erin staat is regenwater dat van de rotsachtige bodem afgelopen is.
Heel de site van de tempel en de voetafdruk is in 1946 geregistreerd als archeologische site. De site word op die manier beschermd en ook onderhouden. Overal liggen er grote rotsblokken die, zo lijkt het, door een reuzenhand op elkaar gestapeld zijn.
Op de helling tussen de grote rotsblokken ligt ook een spelonk die volgens de legende een doorgang is voor de Naga, de grote slang. Volgens de overlevering zou deze doorgang helemaal naar het oosten onder de Mekong rivier door naar Vientiane in Laos lopen.
In Vientiane is er een bijzonder krachtige Naga met zeven hoofden die de stad beschermt. Ze leeft onder de stad en kan een leger van Naga’s oproepen om tegen indringers te vechten. Door deze toegang kan de Naga van Phu Phra dus naar Vientiane kruipen als ze opgeroepen word.
Boven de opening in de rots staat een bijzonder mooi beeldje van een reusi.
© Lode Engelen. Foto’s genomen in Chaiyaphum op 17.11.2021.
Byzonder weer deze legende Met prachtige Foto,s als altijd. Bedankt
Schitterend foto’s van een mooie plek. Wat is toch de Thaise fascinatie met boeddha)beelden? De Boeddha zelf verbood die verheerlijking en de eerste boeddhabeelden kwamen pas een duizend jaar na zijn overlijden, zijn overgang naar het nirwana.
Citaatje:
‘ Normaal zit de Boeddha met zijn rechtervoet op zijn linkerbeen, en met de linkerhand raakt hij de grond aan. ‘ De Boeddha was rechtshandig!
Bedankt Tino, klein foutje inderdaad… moet rechterhand zijn 🙂
We hebben weer genoten van dit leerrijke artikel en zeker weer van de schitterende foto’s!!
Alweer geweldig Lode!